Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Lingerieverkoop bij Van de Velde herneemt in succesvolle 2 fases

Vandevelde lingerie

Het jaarrapport van de lingerieproducent Van de Velde uit Schellebelle toont een dubbel beeld: een sterke eerste jaarhelft, maar een bescheiden tweede halfjaar.

Bij de halfjaarcijfers in augustus was al gebleken dat Van de Velde de coronadip snel had doorgespoeld, met dank aan de terugkeer van de consument naar de fysieke winkels, nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal voor de Van de Velde-merken Prima Donna, Marie Jo en Andrès Sarda.

In de 1e jaarhelft zette de lingeriegroep een stevige groei neer omdat de consument opnieuw buitenkwam door het einde van de coronaregels. De verkoop van badmode heeft zich grotendeels hersteld na twee jaar van reisbeperkingen.

In de tweede jaarhelft lag de verkoop op hetzelfde niveau als een jaar eerder. De omzet - gecorrigeerd voor seizoensleveringen die het ene jaar wat vroeger liggen dan het andere - klom over heel 2022 met meer dan 10 procent naar 211,7 miljoen euro.

'Als je die afzet tegen het precoronaniveau (2019) zien we een groei van onze omzet van 7 procent', zegt CEO ad interim Karel Verlinde, die de in november opgestapte Peter Corijn vervangt. 'We kunnen zeggen dat 2022 sinds lang weer een normaal jaar was.'

De groei kwam er in beide kanalen.

'De onafhankelijke lingerieboetieks, franchisenemers, department stores en de e-tailers (busi­ness-to-busi­ness) groeiden iets meer dan de eigen winkels (Rigby&Peller in de VS, Lincherie in Nederland) en de eigen merkenwebsites.

De brutobedrijfswinst (ebitda) steeg mee met de omzet (+10,8%) naar 58 miljoen euro. De nettowinst klom met 14,9 procent. Dat is grotendeels te verklaren doordat een duur digitaal platform dat in 2018 besteld was, afgeschreven is. Van de Velde keert een dividend uit van 2,20 euro per aandeel, 10 procent meer dan over 2021. Het heeft ook dit jaar beslist eigen aandelen in te kopen voor maximaal €15 miljoen.

€20 miljoen investeringen

Van de Velde investeert €15 tot 20 miljoen in de uitbreiding van zijn distributiecentrum in Wichelen.

Voor dit jaar ziet Verlinde een onduidelijk beeld. 'Het consumentenvertrouwen stijgt, maar de winkeluitbaters blijven nog wat risicoavers in hun bestellingen. We geloven dat een blik op de lange termijn belangrijker is. Daarom blijven we ook volop investeren, in onze verkoopkanalen, in de uitbreiding van ons stikatelier in Tunesië en van ons distributiecentrum in Wichelen.

'Die laatste investering is goed voor 15 tot 20 miljoen euro, gespreid over 2023, 2024 en 2025.'

Met het distributiecentrum wil Van de Velde in eerste instantie wijzigingen in de manier van de bestellen opvangen. Onder meer door e-commerce is logistiek is veel moeilijker en complexer geworden. 'Vroeger bestelden onze klanten, voornamelijk de boetiekuitbaters, in pre-ordering: grote bestellingen, ineens voor het hele nieuwe seizoen, met enkele nabestelingen op voorspelbare tijdstippen.

Vandaag wordt minder vooraf besteld, en zijn er veel meer kleinere nabestellingen, vaak ook van één slip of één badpak. Dat vergt aangepaste infrastructuur met de juiste technologie. Daarnaast willen we ook klaar zijn om verder te groeien in volume.' (Foto's Van de Velde/ABM) G. Verellen/NNieuws.

URL
Vandevelde lingerie

Deel dit artikel